Saga, matte, dörrar & NTA

Skrivet den av


Hej bloggen,
Vi började dagen med en gemensam matteövning som handlade om att lösa, tolka och förstå en textuppgift samt markera vilket matematiskt uttryck som passade till vilken text.
Vi lyssnade sedan vidare på ”Snöret, fågeln och jag” samt samtalade om innehållet.
Lektionen avslutades med att vi dammade av ”Skolvarvet” och gemensamt gick de 500 m.
På halvklassen fortsatte vi med skrivprojektet ”Den magiska dörren” och idag handlade det om att göra en bild till sin text. Innan vi började så fick två elever läsa upp sitt kapitel och sedan ta emot kompisarnas uppåtpuffar kring deras text. Jätteduktiga av så väl uppläsare som publik.
Efter lunch stod det NTA på schemat och med David bakom spakarna. Terminens tema heter ”Förändringar” och idag har de pratat, lyssnat och samarbetat parvis. Uppdraget handlade om att beskriva fasta föremål, flytande föremål och sedan den förändring som uppstod när de släppte ned en brustablett i ett glas vatten. Detta dokumenterade barnen genom att både rita och skriva.
Imorgon ses vi igen och jobbar vidare med bland annat engelska.
Ha en fin eftermiddag!
//Fröken C

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *