Namnsdag, otrygga platser & Rudolf

Skrivet den av

image
Hej bloggen,
Idag grattade vi Kattis på namnsdagen och många ville kramas:)!
När jag tittade på gårdagens enkät inför skrivandet av likabehandlingsplanen så insåg jag att det var svårt att tyda något resultat då många kryssat flera kryss sk. ”garderingar”. Då gjorde vi en ny version idag med ett annat upplägg. Barnen fick blunda och svara genom att räcka upp handen på den ”mun” som stämde med deras svar. Resultaten mellan dessa olika undersökningar varierar mycket, men vi är i alla fall glada över att oftast har alla någon att leka med, de trivs bra på fritids och gillar oss personal. Vårt valspråk är att ”Bra kan alltid bli bättre” så vi jobbar vidare med förebyggande aktiviteter och att direkt ta tag i saker som händer.
Vi kikade också på en karta över skolgården för att försöka identifiera platser som kan kännas otrygga. Barnen ser på detta på ett annorlunda sätt än oss vuxna t ex så känns det otryggt med fallande kastanjer, taggiga buskar osv. De berättade också att tonåringarna på skolgården kan kännas lite läskiga, och det är ju en viktig synpunkt och likaså om de inte ser vuxna på alla platser på rasterna. Vi tar med oss barnens åsikter och dessa utmynnar sedan i en likabehandlingsplan för skolan.
Jag ägnade gårdagskvällen åt att på alla sätt försöka få tag i ”Rudolf med röda mulen”, efterlysningar via FB, ringde videobutiker, kollade annonser mm, för precis som ”Ugglan” säger: – Har man lovat så har man lovat!
Tillslut hittade jag en gammal engelskspråkig variant på youtube, så den tittade vi på och jag körde ”direktöversättning” ;). Vi pratade om filmens innehåll och budskap och sedan fick de rita en valfri bild från filmen. Imorgon ska vi färdigställa detta och de ska också få skriva en mening om sin bild. Dessa bilder kommer sedan att hängas upp i korridoren. Vi är inte riktigt färdiga men jag är otroligt imponerad av hur fint barnen ritar! Vi avslutade med att lova varandra att i vår klass ska ingen känna sig som Rudolf!
Dagen avslutades med arbetsschemat och då passar jag på att läsa med dem en och en.
Imorgon är det göra-klart-stund, vi ses då!
//Fröken C

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *